Efter två förlängningar, på grund av pandemin, avslutas nu projektet ”Lapland a Culinary Region”, vars mål har varit att sätta Lapplands unika matprodukter på kartan, samt att motivera fler restauranger i regionen att med fokus på lokala råvaror och produkter utvecklas mot en plats i White Guide.
Projektledare Ulla Blomqvist, som har lett projektet sedan starten i januari 2018, är nöjd trots en del utmaningar under resans gång.
–Vi har utbildat mellan 200-300 lokala matproducenter, 20 restauranger och tre caféer, så vi har kommit en bit på väg. Men utbildning är ingen ”quick fix”, det ska stimulera företagen till att fortsätta att utvecklas och arbeta mot målen, säger hon.
Flera insatser har gjorts för att främja mer lokalproducerat, och framför allt har man lagt fokus på vikten av en ökad förädling av lokala råvaror, bland annat genom kurser.
–Vi vill inte att man ska skicka iväg råvaror på förädling utanför regionen, eftersom förädling kan öka försäljning och därmed förtjänsten för producenten genom att man förkortar livsmedelskedjorna. Varje led innebär ju att lönsamheten minskar för bonden. En meny med mer lokalproducerat på restauranger är oslagbart för besökare.
Totalt har det blivit runt 40 kursstarter, i bland annat styckningsprocesser. Kurserna ska i förlängningen hjälpa producenterna att produkt-utveckla för att i första hand behålla produkterna i inlandet, för att locka matturister till de egna restaurangerna och butikerna.
–Man skapar även fler arbetstillfällen med förädling, det är en del av logiken. Sedan är ju syftet även att exportera mer, tillägger Ulla Blomqvist.
Ett annat mål har varit att få fler restauranger i regionen att utvecklas mot en plats i White Guide genom att lyfta lokala råvaror och produkter. Man har även där haft utbildningar med namnkunniga kockar för att vidareutbilda de kockar som finns i regionen. Anton Bjuhr, Thomas Sjögren och systrarna Brydling är några av kockarna som har bjudits in.
–De kockar som gick utbildningarna var väldigt nöjda, och alla matställen som var med fick anordna ett mat-event tillsammans med producenterna. Vi körde på fram tills pandemin slog till, det blev runt 20 event totalt. Och White Guide har inte haft någon verksamhet under pandemin, men det är viktigt att jobba mot det som mål.
Vad har varit den största utmaningen under projektet?
–Att överbrygga avstånd. Jag har mycket erfarenhet av distansundervisning, men likväl är det svårt att utbilda jordbrukare som inte kan vara borta från sin gård. Att komma åt målgruppen har vi lagt mycket möda på.
Idag håller ni en avslutningskonferens för projektet, vad händer där?
–Vi ska diskutera framtidsfrågorna, vad gör vi framåt. Svensk besöksnäring med sin matturism och naturturism är oslagbar så där måste vi jobba vidare, med båda bitarna. Mycket av det som ligger i framtiden handlar om att hitta duktiga ledare som tar täten och ser till att saker blir gjorda, inte minst inom hållbarhetsfrågor, säger Ulla Blomqvist.
Vilhelmina kommun har varit projektägare med Malgomajskolan och Lärcentrum som huvudansvariga för projektet.
Övriga berörda kommuner har varit:
- Sorsele
- Storuman
- Vilhelmina
- Dorotea
- Åsele
- Lycksele
- Malå
- Norsjö
- Vindeln