Som Besöksliv tidigare rapporterat har ansökningssiffrorna till landets restaurang och hotellutbildningar minskat. Hanna Lövgren är programsamordnare för Gastronomiprogrammet vid Institutionen för kost- och måltidsvetenskap på Umeå universitet.
– Ansökningssifforna har de sista åren legat stabila men lite för lågt. Den studentgrupp som antogs hösten 2022 är liten jämfört med tidigare år, så vi har ett läge med färre studenter. Jag har förstått att både Kristianstad och Grythyttans gastronomiprogram också har lägre antal studenter i år, säger hon.
Pandemi och inflation har påverkat
Hanna Lövgren menar att det är svårt att veta vad som påverkar antalet ansökningar men säger att branschen kan upplevas som otrygg då den drabbats av de senaste årens pandemi och dagens inflationsläge.
– Men redan innan pandemin fanns en stor brist på kompetens inom restaurangbranschen och orsaken till det har diskuterats i många år. Vi påverkas, precis som hela branschen av att det inte finns ett lika stort intresse att arbeta inom branschen och att de som är intresserade kan få arbete utan utbildning, säger hon.
Vilka förväntningar har ni på antalet ansökningar till hösten?
– Vi förväntar oss att komma tillbaka på den nivån vi låg innan nedgången 2022, men vi kan bara gissa. Vi hoppas på ett ökat intresse kring vår utbildning för det är viktiga kompetenser för branschens utveckling.
Vad gör Gastronomiprogrammet vid Umeå Universitet för att få upp intresset och informera om utbildningen?
– Vi har under sista året blivit medveten om att kännedomen kring vårt program och vad det innebär inte alltid är så synligt och tydligt. Så vår strategi närmsta åren är att bli mer synliga i gymnasieskolorna och för andra branschrepresentanter, säger Hanna Lövgren.
Och vad brukar ni få för reaktioner i mötet med unga personer som funderar på att söka sig till er och vad har de för förväntningar?
– Förväntningarna är väldigt olika, men en återkommande är att vi är en praktisk kockutbildning, då kan det bli en besvikelse att det inte är praktiska delar varje dag eller varje termin. Vi har en blandning mellan praktisk tillämpning och teori där det akademiska skrivandet och förhållningssättet ständigt är närvarande. Studenter som läser hos oss får en bred utbildning med många viktiga kompetenser för utveckling och ledarskap.
Har ni ändrat tillvägagångssätten när ni kommunicerar med potentiella nya elever, vad fungerar bäst och fångar mest intresse?
– Vi har arbetat med sociala medier under några år och det är svårt att utvärdera vad det ger. Några av de studenter som är hos oss nu har hört talas om oss på det sättet men många gånger är det vänner, bekanta eller någon annan som pratat om utbildningen som gör att de fått kännedom om programmet.
Fungerar det exempelvis att vara ute på mässor?
– Rekryteringsmässor mot gymnasieelever tror jag inte gett så mycket mer än att fler får kännedom om oss, jag tror inte jag kan räkna specifika studenter som kommit till oss på grund av mässor. Vi skulle vilja synas mer mot gymnasielärare, gymnasieelever och branschen. Att prata om vikten av utbildning på akademisk nivå, vilka kompetenser som våra studenter har som kan bidra i en verksamhet.