Annons

”Vi kommer verkligen ut i rätt tid”

zoom Hedvig Bodin och Ludvig Nordensson
Hedvig Bodin och Ludvig Nordensson
NYHETER. Ludvig Nordensson och Hedvig Bodin går Frans Schartaus Hotel Management-utbildning. I sommar utexamineras de på en arbetsmarknad som skriker efter kompetens och praktiken har för dem varit en viktig del för att känna sig redo.
Annons

Det är slutspurt på den tvååriga Hotel Management-utbildningen och just nu gör både Ludvig Nordensson och Hedvig Bodin en 18 veckor lång LIA-period (Lärande i arbete) på Nobis Hospitality Groups huvudkontor på Skeppsholmen i Stockholm. Tiden fördelas mellan revenue- och e-commerce-avdelningarna.

De är överens om att den väl tilltagna praktiktiden är en oerhört viktig del av utbildningen.

– Det är så otroligt bra med praktiken och jag älskar att man har det i 24 veckor. Jag har dyslexi så det underlättar verkligen för mig att det inte är två år i skolbänken, säger Hedvig Bodin.

Viktigt med nätverkande

För Ludvig Nordensson, som har många år i framförallt kök bakom sig, är det viktigt att få sätta de nya kunskaperna på prov.

– Jag får försäkra mig om att jag lärt mig något och vet vad jag håller på med och jag får verkligen utmana mig själv. Det finns så många olika delar inom hotell och restaurang, från reception till house keeping, back office och huvudkontor. Det är väldigt bra att man får hela spektrat med sig, säger Ludvig Nordensson.

Praktiken och övrigt nätverkande är förstås också viktigt för att få in en fot.

– Skolan är måna om att vi, utöver praktiken, kommer i kontakt med många i branschen via till exempel branschdagar och genom att intervjua personer. De rekommenderade också tidigt att skaffa Linkedin och löpande lägga till folk vi träffar i branschen, säger Hedvig Bodin.

Enorm personalbrist

Den första praktikperioden som är på sex veckor, arbetar man i en operativ roll- oftast i reception eller inom house keeping. Den andra och tredje praktiken, som på grund av pandemin den här gången slogs ihop, har fokus på ledarskap och administrativa uppgifter och görs på ett huvudkontor eller på ett enskilt hotell. Parallellt gör eleverna analyser och skoluppgifter som anknyter till praktiken.

När de båda sökte utbildningen var Sverige och världen mitt i den första vågen av coronapandemin och besöksnäringen befann sig i ett krisläge. Nu är situationen en helt annan med en enorm personalbrist i branschen och de kan välja och vraka bland erbjudanden.

– Vi kommer verkligen ut i rätt tid, det är otroligt roligt att det finns så mycket olika erbjudanden och alternativ ute. Samtidigt är det lite läskigt att det är på riktigt och ens kunskap ska sättas på prov, säger Hedvig Bodin.

Drömmer om att starta eget

Helst vill hon ha ett jobb inom marknadsföring, e-commerce eller projektledning. På längre sikt har hon drömmen att starta något eget. Och hon vill gärna åka utomlands och jobba i några år, vilket hon också gjort tidigare. Ludvig Nordensson ser också fram emot att komma ut på en het arbetsmarknad med en meriterande utbildning med sig. I det kortare perspektivet vill han förankra och sätta det han lärt sig på prov.

– På längre sikt hade det varit kul att vara med och utveckla ett koncept, att sätta min prägel på något.