– Kompetensförsörjningen var en stor fråga redan innan pandemin och vi jobbar med den på flera olika nivåer. Umeå kommun har bland annat beslutat om den nya restaurangutbildning på gymnasienivå som startar hösten 2022. Vi behöver nå ut till unga människor och få in dem i branschen så tidigt som möjligt, fortsätter Sara Gustavsson.
För att attrahera flera unga till branschen samarbetar Visit Umeå även med “Arbetsmarknadskunskap”, ett franchisekoncept som finansieras av offentliga och privata arbetsgivare i regioner över hela landet. I programmet går branschrepresentanter ut i högstadieskolor för att presentera och informera eleverna om besöksnäringen.
– Det handlar om att förändra bilden av hotell- och restaurangyrket. Att förstå att den erbjuder mer än säsongsarbete och extrajobb. Och att det är en bransch med stora karriärmöjlighet, säger Sara Gustavsson.
Det senaste året har fler nya restauranger öppnat i regionen, däribland Hälsobaren, Guilty Pleasure, Smak och Faci Bar. Från flera ställen vittnas det om utmaningar i personalfrågan, däribland på Köksbaren där man menar att kompetensbristen var ett problem redan innan pandemin då restaurangutbildning stängde ner för fem år sedan.
”Behöver tänka om i personalfrågan”
– Nedstängningen innebar en brist på tillskott, och så kom pandemin med efterföljden att många tvingades lämna branschen. Vår ingång i pandemin var att ingen fast anställd skulle bli av med jobbet och det har vi hållit tack vare permitteringgsstödet – även om vissa deltidsanställda lämnat oss. För att branschen ska kunna överleva och utvecklas behöver vi tänka om i personalfrågan. Kanske behöver vi utbilda personal internt på våra restauranger exempelvis. Välutbildade medarbetare är grunden i en bra restaurang. Utan det, inget innehåll, säger Peter Stenmark som driver Köksbaren.
Utmaningarna med personalbristen och hur man ska få ännu fler folk att flytta till i den växande regionen handlar enligt Sara Gustavsson till stor del om att skapa fler mötesplatser mellan potentiella arbetstagare och arbetsgivare. Digitala såväl som fysiska.
– Umeå har redan ett stort inflöde av människor och liksom hela norra Sverige växer regionen. En stor del fördel är ju att vi är universitetsstad. Men vi behöver skapa fler plattform för tillväxt, för naturupplevelser exempelvis. Vid sidan av boomen inom hotell-och restaurang, fortsätter hemestertrenden där just naturupplevelser i fokus.