Antalet övernattningar på hotellen i Luleå steg med 21 procent mellan 2014 och 2015. Och den ökade efterfrågan har fört med sig ett antal nya hotell och att de befintliga hotellen har renoverats. Clarion Hotel Sense öppnade för tre år sedan och nu har de storslagna planer.
– Vi ska bli Luleås största hotell genom att bygga 74 nya rum. Vi gör det här eftersom vi är överväldigade över det mottagande vi fått sedan vi öppnade, vi är fullbokade fyra dagar i veckan, säger Nina Wikstedt, hotelldirektör på Clarion Hotel Sense.
De nya rummen ska byggas i en befintlig lokal som ligger i direkt anslutning till hotellet. Rummen kommer att bestå av en blandning av yteffektiva enkel- och dubbelrum – och de kommer att sakna fönster.
– Rummen byggs i den del där det inte finns några fönster. Men här i Luleå så är det ändå i stort sett mörkt nio månader om året. Eftersom vi inte får in något solljus så ska vi jobba mycket med belysningen här, exakt hur kan jag inte berätta om ännu. Som jag ser det erbjuder vi gästerna en valmöjlighet, de som vill ha utsikt kan välja något av våra 154 rum med fönster.
Rummen räckte inte
Bakgrunden till att de nu behöver utöka antalet rum är Luleås utveckling som besöksstad.
– Vår ökade beläggningen beror på att det händer så oerhört mycket i Luleå. Det har blivit en jättebra besöksstad för både affärsresenärer och weekendgäster. Utvecklingen har varit dramatisk under flera år, med nya kulturevenemang, restauranger och aktivitetsföretag. Vi tror på Luleå som destination och om vi ska kunna möta det ökade inresandet så måste vi bygga ut.
Vad betyder de nya rummen för besöksnäringen i Luleå?
– Luleå har en utmaning när det gäller stora konferenser. Rummen räcker helt enkelt inte till och då riskerar event att hamna någon annanstans. Här kommer vi att kunna bidra.
När planeras rummen vara färdiga?
– Bygglovet är inte spikat ännu, men när det blir det så kan vi komma igång snabbt eftersom lokalen redan finns. Vi hade vårt första byggmöte i fredags och vi hoppas att rummen står färdiga i höst.
Vad kommer det att kosta?
– Det är en stor satsning för oss, det handlar om cirka 80 miljoner kronor. Men vi har storsatsat tidigare och det gick ju bra. Vi tror på hotellet och på att Luleå kommer att locka besökare även i fortsättningen.