När jag kliver av tåget, bara ett stenkast från hotellet som aldrig sover, slås jag av den vackra utsikten. Bakom mig glittrar snön på Siljan och framför mig ser jag byggnader som vittnar om den svenska historien som har så starkt fäste just här. Byggnaden till familjeägda Mora Hotell och Spa har anor ända från 1830-talet och är Moras äldsta etablissemang.
Patrick Lund, marknadschef och en av bröderna som driver hotellet, möter mig i det som är hjärtat av hotellet: restaurang Terrassen. Det är nästan fullsatt och hans engagemang för byggnaden, verksamheten och deras hemstad märks direkt när jag får den lokalproducerade lingondrycken i handen.
– Det är otroligt roligt att driva hotell just här. Mora är ju på något sätt Sveriges kulturella och historiska vagga och alla har någon slags relation till Falu rödfärg, dalahästar, Moraknivar och Vasaloppet, säger han och fortsätter berätta om all kultur som gästerna inte får missa när de besöker hotellet, som Zornmuseet, Vasaloppets hus och museum, Mora-Nisses hörna – allt precis runt hörnet.
Kiss, Björk – och Vasaloppscoach
Förutom det strategiska läget är aktiviteter, olika paketlösningar och samarbeten med lokala aktörer och föreningsliv en annan framgångsfaktor. Vasaloppet fyller hotellet med skidåkningsfantaster från världens alla hörn, familjedestinationen Tomteland (som ligger 15 km härifrån) lockar barnfamiljer till de populära sagorummen och efter konserter i Dalhalla smyger ibland stjärnor som Björk, John Fogerty eller bandet Kiss hela entourage in genom hotellets garage för att kunna bo i lugn och ro. Aktiviteter som vinterbad, vinprovning och spakvällar arrangerar de själva, men för att lyckas med allt det övriga verkar bröderna ha förmågan att knyta till sig bra kontakter. Till exempel arrangeras ett tre dagar långt skidläger med den officiella Vasaloppscoachen Mattias Svahn.
– Det är en populär aktivitet fyra gånger per år, säger Patrick och förklarar att dagarna inleds med en tidig frukost innan åkarna bussas eller skidar upp till Hemus skidstadion och Moras biathlon-arena och sen kommer tillbaka för lunch och teori.
– Vi ordnar med konferenslokaler här på hotellet och ser till att gästerna får en riktigt bra upplevelse.Det kan verkligen vara en utmaning eftersom våra andra gäster på hotellet har helt andra tider, så i köket och restaurangen är det fullt ös i tre dagar, berättar han.
Mycket bevarat ända från 1830-talet
Bröderna patrick och petter Lund har drivit hotellet sedan 2018. När chansen dök upp att köpa Mora Hotell och Spa var beslutet ganska enkelt. De ville båda hem till sina rötter.
– Vi kände att det här verkligen kunde vara något vi kan göra ihop. Och sen drog allt igång. Vår pappa finns också med, han är styrelsens ordförande, säger Patrick som är född i Dalarna och delvis uppvuxen i Mora precis som sin bror. Han har mestadels bott i Stockholm och utomlands och där skaffat sig en lång och bred erfarenhet. Petter Lund, som är vd och platschef, är utbildad kock och sommelier och har även han en lång bakgrund inom branschen, både i Dalarna, Stockholm, London och på Öland.
– Det har såklart varit tufft stundtals sedan vi öppnade, men jag tror att vi kompletterar varandra och är ett bra team, säger han.
Och mycket har hänt på hotellet sedan de tog över. Digitala lösningar som streamingtjänster via tv:n varvas nu snyggt med gamla bortglömda föremål, som exempelvis den gamla byxpressen som hittades på vinden och som nu blivit en vacker hovmästarpulpet. Och den fina skoputsmaskinen från 50-talet som står välkomnande innanför dörren har också fått en viktig roll för att hotellet ska kvala in till sina fyra stjärnor. När Patrick visar oss runt i den äldsta delen av hotellet, där mycket är bevarat ända från 1830-talet, kan man riktigt förstå varför storheter som Carl Larsson, Selma Lagerlöf, Prins Eugen och August Strindberg ofta bodde just här. Utsikten över Siljan från verandan är oslagbar och den historiska känslan sitter verkligen i de vackra tapeterna som pryder väggarna.
Utöver den starka historien brinner bröderna för näringen i Mora, och att samarbeta med lokala företag har blivit en självklarhet i allt från elavtal och försäkringar till mat och dryck. På menyn syns förutom vegetariska alternativ även vilträtter som ren och älg (som enligt Årets kock 2023 ska vara en av trenderna i år) och fiskrätter som röding och öring – alla med råvaror från området kring Siljan.
– Vi vill gynna den lokala ekonomin och såklart tänka hållbart. Även om det inte alltid är det billigaste så har vi dem nära och vet att det blir bra, säger Petter och fortsätter:
– Vi vill bli en destination och det är en viktig del i att bygga vår identitet. Vi vill att fler människor ska hitta och uppskatta Mora och genom det kan vi få nya grannar, gäster, kollegor och samarbetspartners. Vi vill ge dig ett skäl att flytta hit!
”De unga ska bygga vår bransch”
Enligt statistik från Visit Dalarna har norra Dalarna och Siljanområdet över 5 miljoner besökare varje år, vilket gör turistområdet till det fjärde största i Sverige efter Stockholm, Göteborg och Skåneregionen, förklarar Patrick.
– Ja, det är verkligen stort! Vi jobbar nära destinationen och näringen på flera sätt för att skapa ambassadörer och vara med och påverka besöksnäringen, säger han och berättar att de båda samarbetar med Svenskt Näringsliv på olika sätt och att Petter är engagerad i både grund- och gymnasieskolor. Han sitter även med i ledningsgruppen för YH-utbildningen till hotel supervisor för mellanchefer.
– En av de ungdomar jag träffade i gymnasiet för några år sen, Andreas Andersson, är köksmästare hos oss nu. Det är verkligen jättefint, säger Petter och förklarar att han även sitter med i programrådet och just nu är i slutfasen med att få utbildningarna i restaurang och livsmedel samt hotell och turism certifierade av Visita.
– De unga ska ju bygga vår bransch. Det är kompetensbrist och vi är bara 20 000 personer i Mora, så vi försöker jobba framåtriktat och i alla led för att få in fler i besöksnäringen.
Färdiga planer tvingades sättas på paus
Det har minst sagt varit skakigt de senaste fem åren, även i Mora. Första sommaren innehöll utmaningar i form av värmebölja och bränder i närområdet, sedan kom pandemin och nu har kriget i Ukraina präglat verksamheten i två år.
– Vi vet inte vad normalt är, det har ju varit så stökigt. Vi har ändå renoverat 90 rum, byggt flera konferenssalar och rustat upp hela spa-avdelningen, berättar Patrick och förklarar att de har färdiga planer och ritningar som fått sättas på paus.
– Vi bakar eget bröd i vårt bageri och gör av med 150–200 kilo mjöl per vecka. Vid krigsutbrottet tredubblades mjölpriset från 6,4 till 18 kronor per kilo, det är nästan absurt. Råvarupriset har såklart också påverkat alla gästers privatekonomi, säger Petter och fortsätter:
– Jag skulle ändå säga… tack covid. När kriget kom hade vi lärt oss att tajta till utbudet och jobba smartare. Vi ska alltid anpassa oss, men jag hoppas verkligen att det blir lite mer stabilt så att vi i lugn och ro kan fortsätta våra planer och hitta nya spännande aktiviteter och samarbeten.
”Det har varit en resa även för oss som bröder”
Och apropå aktiviteter och hur bra det är att skapa ambassadörer för sin verksamhet: Patrick, som brukar arrangera vinterbad i Saxviken, har nu övertalat mig att bada. Det är vindstilla, 15 minusgrader och solen glittrar. Kan jag ens säga nej?
– Det kommer inte bli kallare än så här, berättar han när vi promenerar i morgonrock, vantar och mössa de cirka hundra metrarna ner mot isvaken där livräddare och nyfikna människor möter upp oss.
Resan för mig avslutades med en kall men ändå fantastisk upplevelse. Och för bröderna har hotellet nog fått en större betydelse än de kanske först trott – både för dem som syskon, men även för Mora.
– Det har verkligen varit en resa även för oss som bröder. Det är femton års skillnad mellan oss så vi har fått lära känna varandra på nytt, säger Patrick medan vi promenerar tillbaka i kylan.
Du kan läsa ett större reportage om Mora Hotell och Spa i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.