Bolmen, Bodviken och Hemsjö är samtliga produkter i Ikeas sortiment, men också geografiska platser i Sverige. Det är något som Visit Sweden har tagit fasta på i sin nya internationella marknadsföringskampanj, kallad Discover the Originals.
– Vi tyckte att idén att länka samman kända produktnamn med mindre kända platser var väldigt fyndig eftersom Ikeas produkter har blivit mer kända än platserna som namnen kommer ifrån, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.
– Vi tror att den här kampanjen kommer att hjälpa oss att sticka ut i bruset av olika destinationers marknadsföring med vackra solnedgångar, glittrande hav och vita stränder.
Lyfter fram 21 olika resmål
Kampanjen lyfter fram 21 olika resmål runtom i Sverige. Bland dem finns sjön Bolmen i Småland, där kampanjen också invigdes på tisdagen.
– Kommunpolitikerna kring Bolmen tyckte att det här var så roligt att de har invigt det officiella besöksmålet Bolmen i och med att landshövdingen fick avtäcka en stor välkomstskylt med texten ”Welcome to Bolmen – more than an IKEA toilet brush”, säger Susanne Andersson.
– Alla regioner i Sverige är inkluderade och de utvalda platserna ska snarare fungera som intresseväckare för att kunna lyfta allt som regionen har att erbjuda.
Vad hoppas ni att kampanjen ska leda till?
– Ett ökat intresse för Sverige som resmål generellt och bokningar när det är möjligt att resa.
– Vi vill både visa upp hela Sverige och skapa en internationell snackis genom de egendomliga produktnamnen, som egentligen är fantastiska platser att besöka, säger Nils Persson, Chief Marketing Officer på Visit Sweden och ansvarig för den nya kampanjen.
Den heldigitala kampanjen lanserades på tisdagen i Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Norge, Danmark och delvis i Sverige, och pågår fram till och med januari 2022.
Alla regioner och destinationer kommer via Visit Sweden även kunna använda olika marknadsföringsmallar och andra verktyg för att lyfta fram sina egna platser med koppling till kampanjen.