Inom restaurangbranschen finns det jobb. Visita arbetar aktivt med att lyfta fram sina medlemsföretag som attraktiva arbetsplatser. Men förlegade föreställningar om otrygga anställningar lever kvar. Svenska Kulturpärlor vill med priset Årets Sommarjobbare visa att de inte stämmer.
– Många i branschen upplever att det är svårt att rekrytera folk, särskilt inför sommarsäsongen. Vi har väldigt mycket sommarjobbare, men många är flyktiga och försvinner efter ett tag. Med det här priset vill vi skapa uppmärksamhet och få ungdomar och deras föräldrar att tro mer på vår bransch, säger Fredrik Åström, vd på Svenska Kulturpärlor.
Koncernen har släppt egen navigator
Det hela går ut på att restauranger runt om i landet nominerar sina bästa sommarjobbare. I september kommer en jury bestående av branschprofiler att utse vinnaren.
– Förutom den fina titeln tävlar de om en lyxweekend på någon av våra anläggningar, exempelvis Södertuna Slott. Vi hoppas att det här på sikt kan växa och bli ett pris även för vinterarbetare, det är många som jobbar säsong där också. Genom att vi får uppmärksamhet i media så tror jag att priset kan lyfta branschen som helhet.
Svenska Kulturpärlor har förutom priset Årets Sommarjobbare även lanserat ett internt projekt för att hjälpa nyanställda.
– Kulturnavigatorn är ett branschunikt webbverktyg som underlättar för nya medarbetare att komma in på arbetsplatsen. Här finns allt om deras rättigheter och skyldigheter på ett lättbegripligt sätt. Vi har också tagit fram olika förmånsportaler, där vi genom samarbeten med Benify jobbar med företag som erbjuder pensionsplanering, personalbostäder och bilpooler.
Vad mer krävs för att locka folk till branschen, tror du?
– Utbildning är det viktiga, i dag har skolorna svårt att intressera elever och då gäller det att lätta på kraven och att vara tydlig med karriärmöjligheterna. Och vår bransch måste bli bättre på att rekrytera utländsk arbetskraft. Vi söker aktivt personal i andra länder, via utlandsarbetsförmedlingen.