Den digitala plattformen rymmer bland annat 3D-kartor och är ett möte mellan besöksnäringens behov och spelindustrins möjligheter till interaktion.
I samma veva tar destinationsbolaget även fram en app som visar hur företagen kan nyttja plattformen. Visit Dalarna Travel Guide ska ge information och inspiration och bland annat göra det möjligt för användaren att visualisera cykel- och vandringsleder.
– Vi är glada att vara vid lansering nu. Det har varit en lång process som startade 2016, säger Jonas Rosén, vd på Visit Dalarna.
På vilket sätt är detta bättre än traditionell marknadsföring?
– Det spelindustrin är så fantastiskt duktig på är att digitalt skapa upplevelser och att jobba med begrepp som ”nya upptäckter” och ”skapa belöning”. De momenten vill vi föra in i plattformen, som att locka användare att testa olika cykelleder, med höjdkurvor och backar.
Hur leder den digitala upplevelsen vidare till den fysiska på plats-upplevelsen?
– Det gäller ju att få den digitala besökaren nyfiken på Dalarna, så att de faktiskt vill besöka platsen. Vi ser att det finns besökare som nöjer sig med den digitala upplevelsen, men får vi tillräckligt många i tratten kommer definitivt en andel av dem vilja uppleva på plats också.
Ni säger att över 80 procent av bokningarna sker digitalt. Kan den här plattformen minska steget till bokning ytterligare?
– Vi tror att det framför allt kommer att vara fler som följer oss. Och kan vi behålla samma konvertering som idag genererar det i sig fler bokningar.
Har pandemin påverkat utvecklingen på något sätt?
– Det pandemin har gjort är att visa behovet av digital närvaro och digitala upplevelser. Fler har sökt information den digitala vägen den här sommaren, det har varit en boom på nätet.
Kommer intresserade företag få en introduktion?
– Ja, det står på agendan att prata med våra företag om möjligheten att finnas med. Och då finns det två sätt: antingen kan de fylla på med eget material i vår travel guide. Där samlar vi in content från våra olika företag. Det andra sättet är att de gör en helt egen app. Där pågår redan arbete med några kulturresmål som ser en helt ny affärsmodell i detta. Tänk om ett museum kan locka anhängare från hela världen som alla betalar 10 euro var.
Vad tror du att den här typen av digitala lösningar har för betydelse?
– Jag tror att de kan vara till stor hjälp om vi hanterar dem på rätt sätt – då bidrar de till vår framtida utveckling. Och vi kan dra nytta av att alla sitter med mobilen.
Vilka förutsättningar är avgörande för den region som vill skapa en sådan här plattform?
– Alla regioner har innehållet – besöksmålen – sen måste det finnas intresse och nyfikenhet på ny teknik och vilja ta den till sig.
Det har varit mycket prat om samarbete de senaste åren – har det ändrats?
– Där har definitivt corona hjälpt till. I en krissituation ser man styrkan i att samverka. Ett exempel på det är ett kulturnätverk med sju olika aktörer som har jobbat tätt för att skapa intresse. Och det är samma för matproducenter och andra. Vi ska hitta rätt väg framåt och gå stärkta ur erfarenheten, säger Jonas Rosén.