Annons

Visit Dalarna tilldelas internationellt guld

zoom Chatarina Eriksson och Lotta Magnusson
Chatarina Eriksson och Lotta Magnusson
NYHETER. "Det är en kvalitetsstämpel på vårt arbete." Det säger Lotta Magnusson och Chatarina Eriksson på Visit Dalarna som nu tilldelats guld-certifiering av ESCA för sitt klusterarbete.
Annons

– Den här utmärkelsen, en certifiering från en tredje part, är ett kvitto på hur Visit Dalarna arbetar med besöksnäringen inom exempelvis företagsutveckling, utbildning, finansiering och andra aktörer i stödsystem. Det är en kvalitetsstämpel på vårt arbete som granskats av två oberoende personer från organisationen som besökte oss och sedan tog resultaten vidare till ESCA, säger Lotta Magnusson, strategichef Visit Dalarna som hoppas att ESCA- guldet bland annat kommer att underlätta arbetet med att söka internationella projektmedel.

European Secretariat for Cluster Assessment, ESCA, utvärderar och kvalificerar företag inom en mängd olika branscher och bedömer hur väl de fungerar som klusterorganisationer. Priset är det mest prestigefulla av sitt slag i Europa och Visit Dalarna har tidigare fått både brons och silver av ESCA.

Viktigt att nå rätt målgrupper

För att få guld av ESCA måste en klusterorganisation uppfylla strikta kriterier inom områden som ledarskap, strategi, affärsutveckling, finansiering, resurser, internationalisering och samarbete med andra aktörer. Chatarina Eriksson är vd för Visit Dalarna.

– Det här är ett kvitto på arbetet vi gjort och på att vi utvecklas i rätt riktning i vårt arbete tillsammans med företagen inom besöksnäringen i Dalarna. Ju mer vi lyckas samverka och skapa förutsättningar i Dalarna desto bättre blir också upplevelsen för de som kommer hit. Det är viktigt att vi når rätt målgrupper och är specifika med hur man kommunicerar och blir alltmer internationell, vi stöder också besöksnäringen att bli mer exportmogen, säger hon.

Vill bli norra Europas ledande destinationsbolag

En väl fungerande klustermotor ska enligt ESCA skapa förutsättningar för företag att utvecklas och göra affärer, uppmuntra till relationer och samverkan samt bidra till ökad digitalisering, hållbarhet, innovation och internationella satsningar.

– Vi har en gemensam strategi för att bli norra Europas ledande destinationsbolag. Ett mål har varit att nå 20 procent internationella besökare till år 2030 men jag tror vi gör det innan dess, säger Chatarina Eriksson som har flera projekt på gång för Visit Dalarna under det kommande året.

– Men framför allt vill vi belysa hur attraktivt Dalarna är som besöksmål och fortsätta fördjupa kontakten med våra företag, jobba vidare med vårt erbjudande och arbeta nära våra ägare, det vill säga kommunerna, för att företagen ska få fler affärsmöjligheter, säger hon.