Tjänsten Uncrowded ska underlätta för besökare vid de mest populära naturdestinationerna genom att de ska kunna se hur trafiktrycket ser ut och utifrån det kunna planera sin resa bättre. Uncrowded utvecklas av Visit Skåne och ska genomgå skarp testning under sommaren 2024.
– Vi har tidigare genomfört en innovationsprocess inom området ”Smart Natur”. Genom denna fick vi insikter som visade att om vi kunde leverera trovärdiga data på hur besökstrycket ser ut på olika platser vid olika tidpunkter så skulle vi kunna balansera trycket på destinationerna och ge besökarna en bättre upplevelse samtidigt som vi skonar naturen, säger Josefine Carlsson, strategiskt ansvarig naturturism på Visit Skåne.
Humor eller myndigt
I dagsläget är det inte bestämt om tjänsten ska integreras i en befintlig applikation eller ha en egen plattform.
– Ägandeskapet och plattformen är en del av processen som vi undersöker. Liksom hur vi ska kommunicera att denna tjänst finns. Vi har en pågående kampanj som experimenterar med olika sätt att kommunicera information, både med humor och mer myndighetsliknande språkbruk och så får vi se hur vi landar, säger Josefine Carlsson och tillägger:
– Vi är i ett tidigt skede och vi har stora förhoppningar, men vi ser detta som en långsiktig satsning.
Nästa steg fordonsräknare
Närmast på tur står att installera fordonsräknare i vägbanan vid in- och utfarten till besöksmålens parkeringar.
– De här sensorerna kommer att uppdateras var femte minut och finns det elanslutning så kommer vi att kunna uppdatera varje sekund. Vi planerar att börja om några veckor och när dessa sensorer är på plats så kan vi bygga upp kunskapen och sedan börja testa med riktiga testpiloter, säger Josefine Carlsson.
Även om det nu är lågsäsong så kommer flera evenemang på Österlen att gå av stapeln under perioden så att sensorerna kan testas ordentligt.
– Huvudfokus för processen är att testa om vi kan skapa ett mervärde för besökarna och hur benägen man faktiskt är att ändra sitt beslut för att resa till en specifik plats en specifik tid och på så sätt kunna få ett mer balanserat besöksflöde. Därefter strävar vi efter att ha så mycket insikter som möjligt för att kunna göra en skarpare testning inför säsongen 2024, säger Josefine Carlsson och tillägger:
– Vår utmaning är att få tillräckligt många som vill testa tjänsten och att skapa medvetenhet om den.
Balanserad lösning
Förhoppningen är att Uncrowded utvecklas så att trafikkaos bättre kan undvikas i framtiden, men Visit Skåne sneglar även på olika tilläggstjänster som till exempel information om allemansrätten.
– Det är i så fall i ett senare skede och det viktigaste är att tjänsten ger ett mervärde till besökarna. Vi ser en trend med ökat resande. Klimatförändringarna i Europa kan leda till ännu mer turism och trafik och vår förhoppning är att hitta en balanserad lösning som både gynnar besökare och bevarar naturen.