Under mer än 50 år har Almedalsveckan i Visby varit den självklara mötesplatsen för samhällsfrågor. Förra året fanns omkring 35 000 personer på plats för att ta del av ett digert program som lockar politiska företrädare, media och aktörer inom offentlig, privat och ideell sektor.
En återkommande och aktiv aktör under de välmatade dagarna är Visita, som under onsdagen inleder sitt program med ett seminarium tillsammans med Svensk Handel under rubriken “Sänk arbetsgivaravgiften för fler jobb och ökad konkurrenskraft.”
Almedalen en viktig arena
– Almedalen är en väldigt viktig arena som ger oss möjlighet att samtala med viktiga personer både inom och utanför politiken. Det finns även utrymme för spontana möten när många är samlade på en liten yta. Dessutom är det en stor vecka för våra gotländska medlemmar i och med alla besökare som kommer till Visby, säger Visitas kommunikationschef Carl Johan Swanson.
De frågor som Visita framför allt lyfter denna sommar rör bland annat gårdsförsäljning och arbetsgivaravgifterna. Att dessa frågor är i fokus kommer inte bara att märkas under seminarierna.
– Det kommer även få utrymme under kockduellerna, ett återkommande event som verkligen sticker ut i programmet. Kända kockar och politiker lagar mat samtidigt som de samtalar om frågor som är viktiga för besöksnäringen. Det brukar vara ett väldigt populärt inslag.
Är det svårt att få med politikerna på Kockduellen?
– Almedalsveckan är väldigt intensiv och det är mycket som händer, vilket innebär att det inte alltid är så lätt att få med alla politiker när man själv anordnar ett event. Men just vad gäller kockduellen får vi mycket uppskattning från politiker som gärna vill vara med. Det är en mer lättsam och lite annorlunda form för ett samtal.
Hur gör ni för att få igenom ert budskap när många slåss om utrymmet?
– Det är en vanlig kommunikationsmiss att tro att Almedalen är veckan på året då man ska nå ut brett i medier eller bli viral på nätet. Det tror inte jag på. Det är bättre att satsa på det genomslaget under årets andra veckor, säger Carl Johan Swanson.
– Däremot är det en ypperlig plats för samtal och bra diskussioner. Är du förberedd, gör det med kvalitet och har viktiga ämnen når du också ut. Sedan får vi även stor hjälp av våra fantastiska Visitamedlemmar i Visby, som upplåter uteserveringar, väggar och annat för att hjälpa oss att nå ut med vårt budskap, tillägger han.
Almedalsveckan 2023 pågår 27 juni – 1 juli.