Annons

Visita: ”Arbetet mot sexuella trakasserier får inte bli en fluga”

zoom Visita vill manifestera att trakasserier inte får förekomma vare sig från medarbetare eller gäster. Foto: Visita, Colourbox
Visita vill manifestera att trakasserier inte får förekomma vare sig från medarbetare eller gäster. Foto: Visita, Colourbox
NYHETER. När Visita höll sitt första seminarium om nolltolerans av sexuella och andra trakasserier för sina medlemmar i torsdags var budskapet tydligt: Frågan måste hållas levande.
Annons

Det första seminariet med utgångspunkt i uppropet #nolltolerans, hölls för Visitas Stockholmsregion för ett 60-tal medlemmar på Norra Latin i Stockholm i torsdags.

– Det här får inte bli en fluga. Vi måste hela tiden återkomma i frågan, det är därför vi drar igång de här seminarierna, sa Anna Spjuth, ledamot i Visita Stockholms styrelse och chef för Comfort Hotels, i sitt inledningstal.

Hon uppmanade vidare alla i publiken att skicka ett mejl till sina medarbetare och påminna om Visitas nolltolerans.

Under seminariet hölls en presentation av de juridiska aspekterna, med fokus på hur man som arbetsgivare måste agera, både i de fall det finns misstankar om sexuella trakasserier men också hur man måste arbeta förebyggande så att trakasserier inte uppstår. Seminariet avslutades med frågor och diskussion.

– Det kändes som vi fick en bra start på den här serien av seminarier som vi ska hålla i samtliga av Visitas regioner. Vi pratade också om ledarskapets betydelse och vad du som ledare kan göra och signalera på arbetsplatsen. Under frågestunden hade vi ett bra och levande samtal, säger Visitas förhandlingschef Antje Dedering.

Varför är detta ett viktigt initiativ från Visitas sida?

–Bransch efter bransch har under hösten och vintern vittnat om förekomsten av den här typen av agerande och vi har haft vårt eget upprop. Sexuella trakasserier bottnar i ett samhällsproblem, det är därför jätteviktigt att vi jobbar med dessa frågor kontinuerligt och tar dem på allvar.

Vad hoppas ni att arbetet kan leda till?

– Detta är ett sätt att manifestera och signalera att detta är viktiga frågor och att trakasserier inte får förekomma vare sig från medarbetare eller gäster. Detta måste branschen stå bakom, vilket under seminariet blev tydligt att man också gör. Det kändes verkligen bra att samla ett stort gäng företrädare för medlemsföretag som alla vill samma sak – nämligen representera en schysst näring, säger Antje Dedering.