Annons

Så påverkar Booking-domen hotellbranschen

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Efter en utdragen rättsprocess förlorade Visita det uppmärksammade målet mot bokningssajten Booking.com. Visitas branschjurist Carola Ekblad berättar för Besöksliv om hur domen påverkar hotellbranschen.
Annons

I förra veckan föll den slutgiltiga domen i målet mellan bokningssajten Booking.com och Vista. Patent och marknadsöverdomstolen gjorde inte samma bedömning som underinstansen Patent och marknadsdomstolen som i juli 2018 fällde Booking.com för att använda klausuler i sina avtal som strider med konkurrenslagstiftningen. Booking.com friades därmed och får fortsätta att tillämpa krav på hotellen som ligger på sajten att inte erbjuda lägre priser på sin egen webbplats.

– Domen är en besvikelse och den stora förloraren är konsumenten som kommer få fortsätta betala ett högre pris för hotellövernattningar som bokas online, sa Visitas vd Jonas Siljhammar.

Inte kört

Visitas branschjurist Carola Ekblad är också besviken, men menar samtidigt att det inte är ”kört” för hotellbranschen att marknadsföra sig och nå ut med bättre erbjudanden i sina egna kanaler.

 – Domen innebär att du får ha samma rumserbjudanden på din egen webbplats som du har på Booking.com, men inte ett bättre. Dessutom kan du ha fler och bättre erbjudanden i dina andra försäljningskanaler. På så sätt bör det alltid vara bäst för gästen att boka direkt hos hotellet, vilket är det budskap som vi vill sprida till konsumenterna, säger Carola Ekblad.

 Så trots domen har hotellen ändå goda möjligheter att få konsumenterna att hitta till de egna försäljningskanaler.

– Många av de större hotellen struntar till exempel i var den första bokningen kommer ifrån, och satsar sedan jättemycket på att få gästerna att i fortsättningen boka direkt hos hotellet.

Hur då?

– Där spelar till exempel lojalitetsprogrammen en stor roll, eftersom hotellen i den kanalen alltid får marknadsföra och tillhandahålla gästen de bästa erbjudandena.

 Detta var ett stort och viktigt mål, hur känns det för er?

– Domen kom som en kalldusch. Trots att den första instansen gick på vår linje förra året, så anser överinstansen att det inte går att dra några säkra slutsatser om hur konkurrensen påverkas av paritetsvillkoren. Vi bedömde att bevisningen vi lade fram var tillräcklig.

Men det är inte bara de så kallade paritetsvillkoren som begränsar Visitas medlemmar på Booking.com, fortsätter Carola Edblad.

– Våra medlemmar tampas också med oklara rankningsalgoritmer där hotellen saknar insyn om hur olika parametrar påverkar deras placering på bokningssajterna. Bristen på transparens i rankningen ett minst lika stort problem som paritetsvillkoren.

Med detta menar hon det faktum att hotellen genom till exempel ökad provision kan hamna högt upp i flödet på bokningssajterna och därmed uppfattas bättre än de som ligger längre ned.

– Huruvida rankningen kan uppfattas som vilseledande marknadsföring var inte med i målet, men saken har uppmärksammats inom EU där beskedet är att rankningen ska vara transparent.

Domen går inte att överklaga, vad ska ni göra nu?

– Vi bevakar utvecklingen på EU-nivå och ser över möjligheterna att påverka den vägen. Men viktigast just ni är att informera våra medlemmar om vilka möjligheter de har att alltid vara den fortsatt bästa och mest attraktiva kanalen för sina gäster.