Klockan åtta i morse, den 19 september, överlämnades budgetpropositionen för 2025 till riksdagen. En halvtimme senare presenterade finansminister Elisabeth Svantesson (M) budgeten i samband med en pressträff som rymde både bakslag och glädjeämnen för den svenska besöksnäringen.
Ett positivt besked för Visita och dess näringspolitiska chef Anna Wallén är slopandet av flygskatten.
– Det är en fråga vi drivit under lång tid och som möjliggör bättre tillgänglighet till och inom Sverige och som gör det enklare att locka utländska turister. Våra medlemsföretag har verkligen märkt att utländska gäster valt bort Sverige på grund av att Arlanda tappat i konkurrenskraft, säger Anna Wallén som även lyfter satsningar på yrkesutbildningar och infrastruktur samt att hushållens ekonomi stärks.
Anslag till Visit Sweden
Bland de mindre glädjande delarna finns den låga höjningen av anslagen till Visit Sweden. Förhoppningarna låg betydligt högre än de fem miljoner kronor som nu föreslås för 2025.
– Trots att man inte räknat upp bolagets basanslag på åtta år föreslår regeringen en höjning av anslaget till Visit Sweden på ynka fem miljoner kronor. Det är en nivå som inte ens täcker Visit Swedens kostnadsökningar och detta i ett läge när Sverige redan ligger efter, säger hon.
Anslaget för skötsel av värdefull natur ökas med 100 miljoner kronor per år under 2025–2027, för att stärka skötseln av naturreservat och de omfattande åtgärder som utförs i alla Sveriges landsändar. Anna Wallén beskriver satsningen som ett positivt trendbrott, men hade önskat betydligt mer.
– Det är klart otillräckligt med tanke på att anslaget för skötsel av värdefull natur drastiskt drogs ner från 2,1 till 1,1 miljarder kronor 2022-2023.
Arbetsgivaravgifter för unga
Dessutom föreslås arbetsgivaravgifterna för unga ligga kvar på dagens höga nivå. Idag kostar det lika mycket att anställa en oerfaren 17-åring som en 30-åring med arbetslivserfarenhet, vilket försvårar ytterligare för unga att komma in på arbetsmarknaden och innebär en stor kostnad för Visitas medlemsföretag.
– Besöksnäringen är den näring som anställer störst andel unga och är dessutom Sveriges främsta integrationsmotor. Med en växande ungdomsarbetslöshet och stora integrationsproblem är det obegripligt att regeringen inte vill göra det billigare att anställa unga, säger Anna Wallén.