Långt ifrån storstadens brus ligger den lilla byn Bredaryd med sina drygt 1500 invånare. Där mitt i Småland ligger Wärdshuset Bredaryd som är känt bland öl- och whiskynördar långt utanför Sveriges gränser.
– Vår inställning har alltid varit att se oss som större än vad vi faktiskt är. Det går inte att tänka bara på den lokala marknaden, för då skulle det inte bära sig. Vi insåg att vi även behöver långväga gäster utöver den lokala marknaden. Vi har därför alltid behövt jobba lite hårdare och alltid vara lite duktigare på det vi gör än många andra, säger Helena Hugo, som driver värdshuset tillsammans med Viktor Bergman.
Utsedda till Årets Whiskykrog
Den inställningen hos krögarna har lönat sig. För tre gånger – 2006, 2019 och 2020 – har de utsetts till Årets Whiskykrog. Och till Wärdshuset i Bredaryd som har eget bryggeri kommer gäster från hela landet för att äta, dricka och sova gott.
– Vi har ovanligt många återkommande gäster. Det ser jag som ett väldigt bra betyg, säger hon.
Firar 20 år med ölfestivaler
Nästa år är det 20 år sedan Helena Hugo och Viktor Bergman öppnade Wärdshuset Bredaryd. Det kommer att börja firas redan i år – med fyra ölfestivaler nästa år avslutas firandet med en större festival.
– Vi vill fira det faktum att vi har förmånen att få jobba med det vi älskar – här mitt i ingenstans. Vi kommer under fyra helger att erbjuda både helgpaket och festivalpass då vi har tio tappar med välvald öl. Den första ölfestivalen nu i vår kommer dessutom att tajmas med sparrissäsongen, säger Helena Hugo.
Välkomnar gårdsförsäljning
Sveriges ekonomiska läge har Wärdshuset Bredaryd ännu inte märkt av särskilt mycket, menar Helena Hugo.
– Vi räknar med att märka av det precis som alla andra. Jag tror att vi framöver därför kommer att behöva bli mer anpassningsbara till allt som sker i omvärlden. För att fylla våra lokaler även i framtiden tror jag att det blir ännu viktigare att vi håller vår leverans och gör det vi verkligen är bra på.
Helena Hugo tror också att gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker skulle underlätta för besöksnäringen, särskilt med tanke på det tuffa läge som många mindre ölproducenter befinner sig i just nu.
– Vi som småskaligt bryggeri producerar för eget bruk och har annan verksamhet att leva på. Men för många mindre producenter vet jag att gårdsförsäljning är direkt avgörande. Jag tycker att vi behöver ge Sverige en chans att utvecklas som besöksnäring på den här fronten samtidigt som vi skapar arbetstillfällen, säger hon.