– När vi har pratat med våra kunder har vi fått känslan att det saknas en plattform för eventintresserade. Vi hoppas att en podd kan bidra med inspiration, kunskap och intressanta berättelser, säger Jesper Kask, vd på eventföretaget Westers och numera också programledare.
I det första avsnittet, som släpptes 27 mars, möter Jesper Kask Lykos event- och PR-manager Josefine Högne. De pratar bland annat om hur man kan använda event för att bygga sitt varumärke.
Hur kändes premiäravsnittet?
– Det känns alltid lika konstigt att lyssna på sin egen röst, men det har varit jättekul att spela in. Det blir spännande att se vad responsen blir, det är lite skräckblandad förtjusning.
Podden kommer att släppas varje torsdag fram till sommaren och eventuellt kan den fortsätta även efter det. Än så länge har sex avsnitt spelats in.
– Vi ser podden som något långsiktigt och inget som vi tror kommer att explodera efter ett avsnitt. Det är ett experiment för oss där vi testar ett nytt sätt att vara kreativa på, säger Jesper Kask.
En stor målgrupp
Målgruppen för “Toast & Talk” är främst personer som är intresserade av event, men Jesper Kask tror att podden kan tilltala en ännu större publik.
– Poddavsnitten kommer att ha olika teman. I några avsnitt delar personer med långa och framgångsrika karriärer inom branschen med sig av sina erfarenheter och lärdomar, i ett annat pratar vi om event utifrån ett rekryteringsperspektiv och på vilket sätt man kan se skillnad i bolag som aktivt jobbar med evenemang och gemenskap. Vi träffar också bland annat en AI-expert samt pratar om framtidens event och trender med mera, en härlig blandning med andra ord, säger han.
Vad ser du mest fram emot med podden?
– Det är otroligt spännande att träffa de här människorna och höra deras berättelser, som det finns många av just inom den här branschen. I min roll som vd är jag inte involverad i den här typen av initiativ så ofta, därför är jag väldigt mån om att vara med och göra podden, då jag får möjlighet att träffa dessa härliga människor och lära mig från deras berättelser, säger Jesper Kask.
En övergripande trend som han har lagt märke till inom branschen är att allt fler kunder vill ha ett event som följer en röd tråd.
– Vi ser bland våra kunder och förfrågningar att man är ute efter att få någonting som känns skräddarsytt och unikt. Vi ser också att eventen som beställs gärna ska ha ett tydligt syfte och mål där mat, dryck, underhållning, dekor och annat ska vara anpassat efter målet, så att man skapar en upplevelse och helhet som känns wow, säger Jesper Kask.
Höga kunskapsnivåer
Enligt Jesper Kask på Westers kommer allt fler beställare också med egna idéer och har en hög kunskapsnivå, både när det gäller eventkoncept och teman, men kanske främst matinnehåll, smaker, ursprung och serveringssätt.
– Många av våra kunder befinner sig i Stockholm som idag är en stark scen inom event och gastronomi. Det tror jag speglar av sig på det starka intresset som finns i samhället för bland annat matlagning. Vi tycker att det är väldigt kul att beställarna kommer med inslag och idéer, då kan man samskapa och knyta ihop säcken tillsammans, säger han.
Läs även artikeln om Max nya podd där de lyfter människorna bakom burgarna.