I december tar White Guide steget in i den rikstäckande hotell- och barvärlden och lanserar en guide till de bästa hotell- och barupplevelserna i Sverige.
– Vi har gjort både bar och hotell förut i lokala former, vilket blev väldigt uppskattat. Vi fick då frågor från både annonsörer och konsumenter om vi inte skulle göra en riksutgåva, och det gör vi nu, säger White Guides publisher Lars Peder Hedberg.
Varför behövs det ytterligare en hotell- och barguide?
– Vi försöker införa ett system som täcker in hela hospitalityområdet, och vi är bredare än Guide Michelin, som till exempel inte täcker kaféer. Och hela systemet hänger ofta ihop på så sätt att bra krogar och barer ofta finns där de bra hotellen finns. Så det känns naturligt för oss att få ihop de olika pusselbitarna i hospitalitynäringen.
Nya White Guide Hotel+Bar med cirka 100 hotell och 50 barer lanseras som guidebok, app och webb, där de digitala kanalerna har bokningsfunktioner.
Hotell och barer bedöms, poängsätts, klassificeras, rankas och beskrivs med fokus på det som gör dem värda att besöka. En del kommer att få märkningen ”forward” (nytänkande), ”fun” (toppstämning) och ”fab” (wow-faktor).
Även krogguiden ska från och med nästa år kompletteras med dessa märkningar utöver det vanliga betygsystemet.
Hur ska den nya hotell- och barguiden skilja sig från alla andra guider och recensioner som finns?
– Genom att vara väldigt välresearchad och seriös, och den ska liksom krogguiden vara helt transparent med vad vi tittar på och hur vårt system är uppbyggt. Sedan kommer den att innehålla roligt skriven, bra journalistik, säger Lars Peder Hedberg.