Annons

Women of UIG vill främja framtida kvinnliga ledare

zoom FOTO: Jona Granath
FOTO: Jona Granath
NYHETER: Restauranggruppen UIG, Urban Italian Group, samlade ledande kvinnliga medarbetare i samband med internationella kvinnodagen. Resultatet blev inspirerande samtal och ett stärkande event. 
Annons

UIG uppmärksammar vikten av den internationella kvinnodagen även i år. Restauranggruppen, som har Basta-restauranger över hela landet samt två Florentine restauranger, en i Marbella samt en i Stockholm, bjöd in till en välbesökt tillställning. Förra året anordnades ett event där UIG bjöd in inflytelserika kvinnor inom olika branscher till en nätverkslunch. I år ville man rikta fokus inåt, på den egna organisationen, och tog därför initiativet att bjuda in ledande kvinnor från Basta och Florentine-restauranger i Sverige till en dag med namnet ”Women of UIG”. Emma Broberg är Marketing manager på UIG och har lett initiativet.

– Förra året bjöd vi in influencers, företagsledare och entreprenörer till en lunch men i år ville vi rikta fokus inåt inom organisationen. Kvinnliga medarbetare, från kontoret, till restaurangchefer, bar och hovmästare samlades för samtal och inspiration, säger hon.

Vad var tankarna bakom initiativet?

– Restaurangbranschen har som bekant historiskt varit mansdominerad och det finns fortfarande ett behov för kvinnor inom näringen att ses och utbyta erfarenheter.

Och hur har reaktionerna varit?

– Vi har fått bra feedback från medarbetarna, de som återkopplat efteråt var överens om att initiativet behövdes och var bra. Frågor inom jämställdhet och mångfald är viktiga att ta upp, vi är ungefär 55 olika nationaliteter om jobbar inom UIG och alla delade sina egna unika historier.

Varför kändes det viktigt att ses? 

– Jag kan ta mig själv som exempel. Jag började väldigt ung inom restaurangbranschen, som servitör, som 22-åring blev jag restaurangchef och nu leder jag vår marknadsavdelning. Jag vet hur värdefullt det är att ha kvinnliga kollegor och förebilder att utbyta tankar och bolla utmaningar med. Det kändes viktigt att bilda ett forum inom organisationen där vi kan lyfta varandra och dela perspektiv. Och med ”Women of UIG” vill vi främja branschens framtida kvinnliga ledare.

Kommer ni fortsätta att samla de kvinnliga ledarna inom företaget framöver?

– Ja, det tror jag verkligen. Min förhoppning är att det här blir en återkommande tradition och kanske är vi flera som ses ännu oftare.