Långa soffor, högar med brädspel, en tv-spelshörna och en dörrmatta med texten ”Dogs welcome, people tolerated”.
Att kliva in på Folk & Friends, en bar i två plan på Kungsholmen i Stockholm, är lite som att komma in i ett vardagsrum. Det är precis det som är tanken, förklarar ägarparet Victor och Alli McCleary Olin.
– Vi vill att det ska vara som en förlängning av vårt eget vardagsrum, säger Victor samtidigt som parets hund Chewie tassar fram och hälsar.
– Här får både hundar och barn springa fritt, säger Alli.
Att duon gillar hundar märktes extra tydligt när en av barens stamgäster, hunden Fridolf, fyllde ett år och bjöd in till hundkalas.
– Det var över tio hundar här och vi serverade hundglass och hundöl, berättar Victor.
Hundölen (som givetvis är utan alkohol, humle och annat skadligt för hundar) är en av runt 60 olika sorters specialöl som serveras på folkölsbaren Folk & Friends, som också nyligen firat ettårkalas.
Baren är resultat av parets gemensamma ölintresse. Alli och Victor har båda bryggt hemma och Alli, som kommer från Memphis i USA, har även arbetat på hantverksbryggeriet CAP Brewery (numera Frequency Beer Works) och på ölbaren Brew Dog.
Victor har många års erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen och arbetade senast som vd för Villa Källhagen i Stockholm. Steget därifrån till att öppna en egen ölbar kan tyckas långt, men det finns flera bakomliggande orsaker.
– Vi ville jobba med öl och service, men inte i en traditionell barmiljö eftersom det är påfrestande med sena kvällar och fulla människor, säger Victor. Samtidigt dök det upp fler och fler hantverksbryggerier som gjorde bra folköl.
Eftersom paret har erfarenhet från restaurangbranschen visste de hur tufft och personalintensivt det ofta är att driva en bar eller restaurang – och hur knepigt det är att hitta duktiga kockar. Det var några anledningar till att de bestämde sig för att satsa på folköl.
– Nu behöver vi varken serveringstillstånd eller restaurangkök. Och eftersom det är mindre personalintensivt kan vi vara mer generösa mot våra kollegor.
Paret har två anställda. När de nyligen anställde sin andra medarbetare införde de en ny lönestrategi som innebär att de låter sina anställda arbeta 35 timmar i veckan – men få betalt för 40 timmar.
– Vi är kanske de första som testar det här i servicebranschen, säger Victor. För oss är det viktigt att ha en bra balans mellan jobb och fritid. Det är svårt i restaurangbranschen eftersom det ofta är mycket övertid och långpannor, men eftersom vi är så pass små kan vi ha färre chefer och låta alla ta ansvar.
Paret har utgått från Visitas löneavtal och lagt på 12,5 procent för att kompensera för den uteblivna arbetstiden.
– Vi vill vara supertransparenta och skapa en schyst arbetsplats, byggd på en sund och solid grund, från början , säger Victor. Många ställen har det jättetufft i början och anställer billig arbetskraft för att få det att gå runt. Men vi vill inte bygga det här på någon annans bekostnad, då är det bättre att det kostar lite mer nu början. Jag tror att vi vinner på det i längden.
En annan policy som säkert får många att höja på ögonbrynen är att baren inte tar emot dricks. Enligt paret finns det flera anledningar.
– En är att det här företaget ska vara så schyst och generöst att det inte ska behövas. En annan är att det kan känns obekvämt att be gästerna knappa in ett totalbelopp, både för gästerna och den som ber om det. Och om man inte får någon dricks blir det som en förolämpning.
– Vi tycker att det här gör att vi ger bättre service. Dessutom blir det snabbare transaktioner.
Vad säger ni till gäster som vill ge dricks?
– Att det inte behövs, men att de kan ge en komplimang till våra medarbetare eller berätta om oss för en kompis om de vill.
Enligt Victor har parets personalpolicy flera positiva bieffekter.
– Det blir bättre sammanhållning. Har man ett schyst ställe sprider det sig. Vi hade ett dussintal som sökte jobb hos oss utan att vi hade sökt personal. Målet är att vi aldrig ska behöva jaga folk utan att man ska vilja jobba här med glädje.
Att vara ett litet företag har sina fördelar , men också nackdelar. Som att det kan vara för dyrt att miljöcertifiera verksamheten eller få upp volymen på inköp. För Victor och Alli är det till exempel ofta billigare att handla i matbutiken runt hörnet än att beställa från en grossist.
Men nu kan det vara på väg att ändras. När vi ses har paret fullt upp med att få i ordning sin andra folkölsbar, som öppnade i Hornstull i Stockholm i början av mars. Systerbaren blir ett sätt att nå en annan målgrupp, i en av Stockholms mest trendkänsliga stadsdelar, men också att snabbare få snurr på omsättningen.
– Det kommer ge många synergier, allt från med-lemsavgifter till personal och lager, och göra att vi kommer upp i högre omsättning, säger Victor.
Enligt honom är det en utmaning att gå från ett stabilt jobb med lön varje månad till att driva eget. Hittills har paret kunnat betala räkningarna och de anställda. I år är målet att Alli ska kunna börja ta ut en lön.
Vad är det långsiktiga målet?
– Att fortsätta representera en bra produkt och ett varumärke som verkligen står för något. Vi vill gärna sprida konceptet vidare så länge vi kan hålla det personligt och fortsätta med vår företagskultur.
– Nu försöker vi få det lönsamt i Stockholm, sedan tittar vi kanske på Göteborg. Det finns många trevliga bryggerier där.