Hållbarhet = lönsamhet. Det var titeln på det föredrag som Pernilla Gravenfors, vd Holiday Club i Åre, höll på Visitadagen i slutet av april.
Pernilla jobbade tidigare som vd för designhotellet Copperhill i Åre och lyfte fram flera exempel från sin tid där.
– Förr kunde ett företag ha som mål att bli störst eller att omsätta mest, men idag måste man ha ett övergripande syfte med verksamheten. På Copperhill var det målet att visa upp Jämtland för resten av världen.
– Vi erbjöd all tänkbar lyx och hade gäster som kunde klaga på att deras hund inte fick äta i matsalen. Så för att skapa en kontrast till allt det där inledde vi ett samarbete med en välgörenhetsorganisation i Rumänien.
Riskprojekt
Eftersom Copperhill ville engagera sig i det lokala samhället, samarbetade de även med fritidsverksamheten i Åre, som arrangerade en resa till Rumänien för några Åreungdomar som behövde lite perspektiv. Resan gjorde att Copperhill kom i kontakt med romer som behövde arbete och som kunde hjälpa hotellet att sy förkläden och flugor till personalen. En av Åreungdomarna, Olle, tog initiativ till att starta projektet.
– Det var ett riskprojekt, men vi fick jättefina förkläden som gav en helt annan känsla eftersom de har en historia kopplade till sig. Och flugorna blev så populära att gästerna ville köpa dem, vilket gjorde att de började produceras i större skala.
Inspirera personalen
Pernilla motiverade även sin personal genom att sätta upp som mål att de skulle skänka pengar till ett takbygge till ett barnhem i Rumänien om de lyckades sälja ett visst antal rum.
Idag är hon sedan två år vd och delägare på Holiday Club, där de har som mål att bidra till en friskare värld genom att vara det främsta träningshotellet för familjer och företag.
– Vi tittade på vad som är vår tids stora problem och kom bland annat fram till att barn och unga rör sig allt mindre, är i naturen allt mindre och äter allt sämre.
Hälsofokus
För att ändra på det erbjuder hotellet sina gäster en rad olika aktiviteter utan extra kostnad. Och i köket är det fokus på gröna och hälsosamma råvaror.
– Det hade varit lätt för mig att öka lönsamheten på kort sikt och göra mig populär hos ledningen genom att köpa in de billigaste råvarorna. Men vi har valt att satsa på bra råvaror för att vi tror att det bidrar till en bättre värld på längre sikt.
Helhjärtad insats ger långsiktiga resultat
Holiday Club har även anställt en ny kreativ ledare i köket som ska inspirera både medarbetare och gäster. Vill man göra något bra på riktigt ger det flera fördelar på lång sikt, menar Pernilla.
– Det gör att man får mer trogna gäster, eftersom de märker att de mår bra av att vara hos oss. Det ger också ett starkare varumärke. Vår stora utmaning är att få fler gäster från maj till november och då måste man skapa något som är starkare än platsen man är på.
Sist men inte minst gör det långsiktiga hållbarhetstänket det lättare att attrahera personal, påpekar Pernilla.
– Om jag bara ville tjäna pengar och inte göra rätt hade jag aldrig haft den fantastiska personal som jag har i dag. Konkurrensen om arbetskraften är hård, så man måste ha den här souldelen, som jag brukar kalla den, i sin verksamhet.