Danska företaget Nordisk Company var en av de tältproducenter som uppfann glampingkonceptet. Idag finns deras tält över hela världen. Inte minst i länder som USA, Kina, Japan och Sydkorea skapas hygge med hjälp av de skandinaviska tälten.
– Att tälten kommer från Nordisk, som ju bildades redan 1901 och idag är ett av de ledande och mest drivande företagen i branschen, borgar för kvalitet, säger Ulf Waldekrantz.
Kvalitet är också ett ledord för Nordisk. Ulf Waldekrantz berättar att många av de tält som finns ute på marknaden ofta är plastbehandlade, vilket ger en dålig innemiljö. Vakna upp med kondens i tältet, det ska inte tillhöra glampingkänslan, menar han.
– Det är en stor fördel med våra tält, som har en naturligt vaxad yta, att de ger en fantastisk luft och ventilation. Det är ju faktiskt den friska luften som är den stora upplevelsen med glamping, säger han.
Tjänar snabbt in kostnaden för tältet
För den som driver exempelvis ett landsortshotell, en camping eller kanske en verksamhet som idag saknar övernattningsmöjligheter, ger ett eller flera glampingtält stora möjligheter, inte minst ekonomiskt.
– Ett tält för två personer, som är rymligt och luftigt och har två riktigt fina bäddade sängar, är det en investering på omkring 20–30 000 kronor – fullt utrustat. Kan du sedan ta 2 000 kronor per natt så har du snabbt tjänat in kostnaden för tältet, berättar Ulf och fortsätter:
– Om du sedan sköter och underhåller ditt tält så har det en professionell livslängd på tre säsonger. Efter det bör det dessutom finnas ett andrahandsvärde på tältet. Vi pratar alltså om rejäl marginalförstärkare för den som har en bit yta över och gott om folk på sommaren.
Vakna upp till fågelkvittret
Att starta upp sitt glampingerbjudande är enkelt och går snabbt. Vet man var tältet ska stå tar det högst en timme att sätta upp det, och vi har tydliga instruktionsfilmer. Ulf Waldekrantz rekommenderar att man bygger någon form av plattform för tältet, exempelvis trall, för en bekvämare kundupplevelse och för att enklare hålla tältet rent och fräscht.
– Det finns några grundförutsättningar som också är viktiga för att lyckas. Dusch och toalett bör finnas i direkt närhet. Och så bör man säkerställa att man har tillstånd att slå upp tältet där man har tänkt, det här är viktigt om man exempelvis arrenderar mark av kommunen. En tredje sak, som är jättelätt att lösa, är att det finns frukostservering. Att ställa ut en frukostkorg vid tältet är väldigt trevligt och har visat sig mycket uppskattat.
Den viktigaste framgångsfaktorn handlar dock just om det där med luften och naturen.
– Det här är ju en naturupplevelse. Gör ditt bästa för att placera tältet eller tälten så naturskönt som det bara går. Sedan kan gästerna vakna upp till fågelkvittret. Det är otroligt lyxigt och härligt, säger Ulf Waldekrantz.
Läs mer om Nordisks glampingtält här!
För mer information, kontakta:
Ulf Waldenkrantz
Tfn: 070–584 14 63
E-post: ulf@newelement.se
Nordisk – mer än 100 års erfarenhet av naturen
Nordisk har sitt huvudkontor i hjärtat av naturnära danska staden Silkeborg och har över 100 års erfarenhet av kvalitetsutrustning för friluftsliv. Naturen är fundamentet till äventyret, på Nordisk säger man Nature is Luxury. Nordisk riktar sig särskilt till den kräsna friluftsentusiasten. Oavsett om du eller dina kunder gillar extrem vandring eller lyxglamping är produkter från Nordisk ett riktigt bra val.
För mer information, kontakta:
Ulf Waldenkrantz
Tfn: 070–584 14 63
E-post: ulf@newelement.se