Vikten av att hålla riktigt rent och fräscht, den kan varje hotellchef vittna om.
– Det är många som uppmärksammar just nivån på städningen. Gästerna är medvetna och kräsna, framför allt när det kommer till ett hotellrum, säger Sofie Krus, hotellchef på Blue Hotel på Lidingö utanför Stockholm.
– Därför är det så viktigt att ta städningen på allvar. Vi är passionerade städentusiaster och brinner verkligen för att hela tiden utvecklas, göra ett bra jobb och samtidigt tänka på vår miljöpåverkan, säger Pernilla Sjöberg, Sverigechef på N-Clean, ett företag som levererar fullservice städtjänster till hotellbranschen, bland annat till Blue Hotel.
N-Clean har 78 hotellkunder och städade förra året hela 1,6 miljoner hotellrum. Företaget grundades i Finland, som fortfarande är dess största marknad. Där är det sedan länge vanligt att hotell outsourcar städningen i stället för att bygga egna avdelningar.
Med 30 års erfarenhet pekar N-Clean ut tre tydliga fördelar med att lägga städningen på entreprenad:
1. Flexibiliteten – anpassning efter beläggning
För N-Clean börjar ett samarbete med en grundplan som också avtalet baseras på. Varje vecka görs prognoser på både kort och lång sikt och insatsen anpassas helt efter beläggningen på hotellet. – Det här är en bransch som är svår att förutse. Det är väldigt skönt att ha en bra dialog och skräddarsy efter behoven, säger Sofie Krus på Blue Hotel.
2. Kvaliteten –ständig utveckling
Jyrki Sahamies, regionchef Stockholm på N-Clean, berättar om dagliga kvalitetskontroller och veckovisa kundmöten med fokus på kvalitet, men också om ett egenutvecklat rengöringskoncept med bland annat egen utrustning och Svanenmärkt material. – Vår konceptansvariga ser hela tiden till att vi är uppdaterade och att vår personal får bästa möjliga förutsättningar. Personalen är ju allt för oss!
3. Tiden – och en trygg budget
Housekeeping-avdelningen är en av de mest kostsamma på ett hotell. Den kräver tid, i form av allt från planering och vidareutveckling till administration vid sjukskrivningar, semestrar med mera.
– I ett samarbete med oss kan hotellen fokusera på det som de är bäst på. Samtidigt kan de göra en trygg budget för städningen. Det blir inga obehagliga överraskningar, säger Pernilla Sjöberg.
Vill du veta mer om N-Clean och deras unika rengöringskoncept? Läs mer här.
N-Clean sysselsätter 1800 personer varav cirka 300 i Sverige och omsätter 36 miljoner euro. Fullserviceverksamheten styrs av företagets kärnvärden: omtanke, nyfikenhet, engagemang och kvalitet. Alla anställda har kollektivavtal och det egna rengörings-konceptet är framtaget med fokus på hög kvalitet, låg miljöpåverkan och god arbetsmiljö. För mer information se nclean.se.